Met weemoed kijken we terug naar het 67e Eurovisiesongfestival in Liverpool. 37 landen streden voor de titel en Loreen werd de welverdiende winnares.
De EBU maakte bekend dat er 162 miljoen kijkers naar de drie shows samen in 38 landen hebben gekeken. Dit is een evenaring van de cijfers van vorig jaar.
In het Verenigd Koninkrijk waar het festival werd georganiseerd keken er zo’n 9,9 miljoen mensen naar de finale op BBC One. Ongeveer 12% meer dan vorig jaar. Ook in Duitsland waren de kijkcijfers voor Das Erste goed met 7,4 miljoen kijkers. En naar France 2 keken er 3,5 miljoen kijkers. In eigen land waren de kijkcijfers voor de VRT ook super met iets meer dan 1,3 miljoen kijkers.
Maar het Eurovisiesongfestival blijft wel het populairst in Scandinavië. 98,7% van de kijkers in IJsland keek naar de finale van het festival, ondanks dat het land was uitgeschakeld in de tweede halve finale. Naar NRK keek 87,8% van de kijkers naar de finale en ook de cijfers van topfavorieten Zweden en Finland liggen boven de 80% marktaandeel.
162 million viewers watched #Eurovision2023 with record breaking online engagement and musical impact also recorded 🎶
— Eurovision Song Contest (@Eurovision) May 25, 2023
➡️ More details here: https://t.co/CY2YrWAF6V pic.twitter.com/3BB6Nco2cl