Deze week staat Eurosongland een hele week in het teken van 60 jaar Eurovisiesongfestival. Gisteren werd in het Verenigd Koninkrijk de show Eurovision Greatest Hits opgenomen en zaterdag is deze bij ons te zien één. In die bijna 60 edities van het Eurovisiesongfestival is er veel gebeurt. Daarom gaan wij elke avond in de reeks De eerste grasduinen in het archief opzoek naar wie de eerste kus gaf, wat het eerste attribuut was, wie de eer kreeg om het eerste nummer te mogen brengen 60 jaar geleden, de eerste podiumverstoorder. Vandaag kijken we niet naar de zanger of zangeressen maar naar de attributen die ze meenemen op het podium.
Het eerste attribuut
In het begin van het Eurovisiesongfestival was het vaak een zanger of zangers die zijn of haar lied zong achter een statief en hoe de jaren vorderde werd er meer en meer show aan toegevoegd. Vorig jaar bracht de Oekraïnse Mariya Yaremchuk een heuse cavia-rad mee en stopte er dan nog maar eens een jongen in die voor zijn leven moest lopen. De Grieken brachten dan weer een heuse trampoline mee. De Russische oma’s uit 2012 stelden één voorwaarde om naar het Eurovisiesongfestival te gaan en dat was dat ze koekjes mochten bakken op het podium. Maar wie begon eigenlijk met attributen het podium op te sleuren?
Voor het eerste attribuut moeten we terug naar de tweede editie van het Eurovisiesongfestival. De Duitse Margot mocht het land vertegenwoordigen met een lied over de telefoon. Als je zingt over een telefoon moet je natuurlijk een telefoon op het podium hebben, zo dacht Margot. Ze werd met Telefon Telefon vierde.
Morgen gaan we opzoek naar de eerste podiumverstoorder van het Eurovisiesongfestival. Op onze Twitterpagina loopt sinds maandag de Twittermarathon: 60 jaar Eurovisiesongfestival.