
België mocht dit songfestival openen en deed dat met een knal. Het leek alsof Laura Tesoro nog beter zong en danste als in de tweede halve finale. De vakjury’s waren weg van What’s the pressure en plaatsten haar op een 6de plaats. Televoters waren minder enthousiast. Voor hen was België pas 16de. Als je beide resultaten optelt, werd België 10de, het beste resultaat voor Vlaanderen sinds Tom Dice en slechts de tweede keer sinds de jaren ’80 dat Vlaanderen eindigde in de top 10.

Douwe Bob zette voor Nederland weer een puike prestatie neer die door de vakjury’s werden beloond met een 11de plaats. De televoters plaatsten Nederland net onder België op de 17de plaats. Maar met in het totaal 153 punten was Nederland uiteindelijk toch 11de.
Italië mocht als zesde aantreden en had een decor van valse bloemen en dito gras meegebracht. Francesca Michielin deed het niet zo overtuigend als op het San Remofestival en leek op te gaan in haar decor. Italië zou de top 10 dit jaar niet bereiken en voor een keer waren vakjury’s en televoters het over iets eens.

Gastland Zweden zou uiteindelijk 5de worden, terwijl If I were sorry 6de was in de televoting en pas 9de bij de vakjury’s. Het omgekeerde voor Frankrijk: J’ai cherché van Amir was bij de vakjury’s goed voor het brons, maar de televoters hadden slechts de 9de plaats over voor Frankrijk. Tel die twee samen en Frankrijk eindigde op de 6de plaats, zijn eerste top 10-notering sinds Patricia Kaas (2009) en het beste resultaat sinds Sandrine François (2002). Frankrijk was daarmee ook het enige land van de Big 5 dat het goed deed. Tussen Zweden en Frankrijk had Duitsland opgetreden maar met een totaal van 11 punten werd Duitsland voor het tweede jaar op rij laatst. Ook Spanje en het Verenigd Koninkrijk zouden later op de avond hun verdienstelijke (en op voorhand gesmaakte) inzendingen zien stranden bij de laatste 10. Wanneer gaan de Big 5 inzien dat langs een halve finale passeren niet altijd negatief hoeft te zijn?


Kroatië was na een aantal teleurstellende resultaten even afwezig geweest van het songfestival, maar had in Stockholm zijn comeback gemaakt. Nina Kraljić had in Kroatië The Voice gewonnen en had in de eerste halve finale een goede beurt gemaakt met Lighthouse, hoewel haar jurk door velen op wenkbrauwgefrons was onthaald. In de finale bezweek ze echter onder de druk. Ze voelde waarschijnlijk dat ze niet goed begonnen was en ging haar stem forceren, waardoor ze het nummer pas echt verknalde. Kroatië eindigde op de 22ste plaats. Sanja Vučić van Servië deed het beter met een 18de plaats, hoewel ook dat naar Servische normen bijzonder laag is, vooral gezien haar vlekkeloze optreden en prachtige, krachtige stem. Bij Servië waren het vooral de vakjury’s die Goodbye niet goedgezind waren.
Ook in de finale gaf Sergey Lazarev een vlekkeloos optreden van You’re the only one, maar voor de vakjury’s eindigde Rusland pas 5de. De kijkers gingen wel massaal voor Rusland, maar het mocht niet baten. Aartsvijand Oekraïne was zowel bij de televoters als bij de jury’s op een 2de plaats geëindigd en profiteerde van het verschil in mening tussen beide om helemaal op het einde toch met het goud te gaan lopen.
De uitdaging voor de toekomst wordt nadenken over het grote verschil tussen vakjury en televoting. De kijkers bleven nu met een vreemd gevoel achter op het einde van de show. Want de winnaar won niet, noch bij de kijkers, noch bij de vakjury’s. De vraag wordt dan ook terecht gesteld hoe het kan dat in een land vijf mensen evenveel macht als duizenden anderen? Op welke basis worden die vijf uitgekozen en is vijf wel representatief genoeg om te kunnen spreken van een vakjury? Laten we eerlijk zijn: wat heeft Axel Hirsoux (een lid van de Belgische vakjury) al gepresteerd? Waarom krijgt hij zoveel macht? Aan de andere kant is het moeilijk voorstelbaar dat de gemiddelde Vlaming massaal voor Polen heeft gebeld en gesmst… Toch kreeg dat land van ons in de televoting de 12 punten. En dus waren we misschien toch beter afgeweest met het oude systeem? De vakjury had daarin uiteindelijk Australië aan de winst gebracht, maar de kijker was het minder opgevallen dat er een groot probleem is tussen vakjury en televoting.
Volgend jaar gaan we voor de tweede keer naar Oekraïne, een land in oorlog. Verschillende steden (Kiev, Lviv, Odessa, …) hebben al laten weten dat ze met plezier het songfestival willen organiseren. Maar heeft het land hiervoor wel genoeg geld? Is het veilig genoeg? En wat met Rusland? Gaat het land willen deelnemen op vijandelijk grondgebied? De Russische TV stelt openlijk het puntensysteem in vraag. Dat puntensysteem is trouwens ook de reden waarom Turkije al jaren wegblijft op het songfestival. En blijft een land als het Verenigd Koninkrijk deelnemen (en betalen) als het jaar na jaar bij de laatste vijf eindigt?
Het worden spannende maanden. Voorlopig werden 16 en 18 mei 2017 vastgezet als de data voor de halve finales. De grote finale zouden we mogen verwachten op zaterdag 20 mei. Eurosongland zal je zeker en vast op de hoogte houden van alle ontwikkelingen in aanloop naar het 62ste Eurovisiesongfestival…